Rehabilitacja po operacji wszczepienia bajpasów

Nie wszyscy pacjenci zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest odpowiednia rehabilitacja po operacji wszczepienia bajpasów. Właściwie dobrany zestaw ćwiczeń przy rehabilitacji po bajpasach powinien składać się z trzech etapów:

• W pierwszym okresie po operacji, kiedy pacjent pozostaje jeszcze na oddziale szpitalnym, najważniejsze jest zapobieganie odleżynom, przeciwdziałanie powstawaniu zatorów, powikłań płucnych. Na tym etapie pacjenci wykonują ćwiczenia oddechowe (np. dmuchanie przez słomkę do pojemnika z wodą). Zaleca się również oklepywanie płuc, pobudzanie  usuwania zalegającej wydzieliny. Ważne, by ćwiczenia nie rozciągały klatki piersiowej, która musi się zrosnąć po zabiegu.
  • Drugi etap rehabilitacji odbywa się już w domu pacjenta i powinien trwać od 10 dni do około 6 tygodni. Celem ćwiczeń jest poprawienie ogólnej kondycji chorego. W tym przypadku korzystne okazuje się być pływanie, jazda na rowerze stacjonarnym o odpowiednio dobranym natężeniu.

W trzecim etapie zachęca się pacjentów do intensywniejszej aktywności ruchowej. Polecane są nordic walking i szybkie marsze.

Rehabilitacja po operacji wszczepienia bajpasów to również zdrowa dieta, unikanie nadmiernych stresów oraz używek.

Rehabilitacja kardiologiczna

Dla osób ze schorzeniami układu krążenia zespół specjalistów z Grupy AHP stworzył program medyczny, który pomaga pacjentom w powrocie do zdrowia.

Program medyczny rehabilitacja kardiologiczna obejmuje:

• konsultację lekarską wraz z ordynacją zabiegów
  • badania diagnostyczne chorób układu krążenia
  • kompleksową ocenę ryzyka zdarzeń sercowych u chorego na podstawie aktualnych badań
  • zabiegi rehabilitacyjne ustalone według standardów Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Poznaj szczegóły programu medycznego dla pacjentów rehabilitacja kardiologiczna - kliknij link

Na czym polega operacja wstrzepienia bajbasów

Operacja bajpasów ( By – Passy) czyli pomostowanie aortalno -wieńcowe wykonywane jest u osób cierpiących na chorobę wieńcową.

Zabieg polega na ominięciu przeszkód w naczyniach wieńcowych i doprowadzeniu krwi do położonych za zwężeniem części naczyń za pomocą sztucznych połączeń między tętnicą główną czyli aortą, a tętnicami wieńcowymi. Naczynia wykorzystywane na by-passy są pobierane z podudzia. Są to fragmenty własnych żył lub jest to tętnica piersiowa wewnętrzna, która przebiega na wewnętrznej powierzchni mostka. Obecnie najczęściej wykonywany jest zabieg z użyciem tętnicy wieńcowej, wszczepianej do gałęzi międzykomorowej przedniej lewej tętnicy wieńcowej. Rozwiązanie to zwiększa ukrwienie mięśnia sercowego.