Kompleksowe badanie serca

Nieleczone choroby serca stanowią duże ryzyko dla życia pacjenta. Kompleksowe badanie serca czyli diagnostyka chorób sercowo-naczyniowych pozwala jak najdłużej cieszyć się zdrowiem. Dzięki regularnym badaniom kardiologicznym można zapobiec np. chorobie niedokrwiennej serca, a co za tym idzie - zawałowi.

Pacjenci, którzy uskarżają się na bóle w klatce piersiowej, kołatanie serca, są po incydentach kardiologicznych czy też zauważyli u siebie niepokojące objawy pracy serca powinni poddać się kompleksowemu badaniu serca. Kolejną grupą Pacjentów to osoby, z grupy ryzyka zgonu sercowego - palący papierosy, z wysokim poziomem cholesterolu, z nadwagą oraz cukrzycą.  Narażeni na choroby serca są także osoby czynne zawodowo,  które ze względu na charakter pracy są szczególnie narażone na długotrwały stres, częste podróże oraz nienormowany czas pracy. O swoje serce powinni dbać także osoby czynnie uprawiającym sport (są one narażone na przeciążenie mięśnia sercowego). Niezależnie od przyczyny – każda osoba, która znajduje się chociaż w jednej z wyżej wymienionych grup powinna pamiętać o regularnym badaniu serca.

Istotne jest, aby każdy miał świadomość, że trzeba dokładnie ustalić stan swojego układu krwionośnego oraz wiele czynników pozasercowych, w celu diagnozy zaburzeń rytmu, arytmii albo innej choroby serca. Dokładna diagnoza jest możliwa dzięki szeregu badań pracy serca takich jak:

• Badanie kardiologiczne i szczegółowy wywiad lekarski pod kątem czynników ryzyka, uwarunkowań genetycznych, stylu życia, przebytych zabiegów i operacji, dolegliwości, chorób, zażywanych leków. Ważnym etapem tego typu badań jest osłuchiwanie serca. Dzięki niemu można stwierdzić obecność zjawisk patologicznych, takich jak nieprawidłowe szmery serca.
  • EKG - jest to nieinwazyjne badanie pracy serca obrazujące elektryczną aktywność serca. Badanie umożliwia ocenę rytmu serca oraz licznych zaburzeń, nie wykazuje jednak wszystkich nieprawidłowości, dlatego nawet prawidłowy wynik nie wyklucza poważnej choroby serca. W sytuacjach niejasnych należy wykonać dodatkowe badania diagnostyczne, jak test wysiłkowy czy Echo serca.
  • Echo serca - nieinwazyjne badanie serca z zakresu diagnostyki obrazowej, oparte na wykorzystaniu zjawiska odbicia wiązki ultradźwięków (ultrasonografia), od struktur serca i dużych naczyń, z wykorzystaniem ultradźwięków o częstotliwości 1,5–10 MHz. Badanie umożliwia dokładną ocenę budowy i pracy serca – nie jest jednak doskonałym narzędziem i nawet prawidłowy wynik nie wyklucza poważnej choroby serca. Badanie jest nieszkodliwe, podobnie jak wszystkie badania ultrasonograficzne, więc nie ma przeciwwskazań do jego wykonywania.
  • Test wysiłkowy – jest to badanie polegające na ocenie zmian, które zachodzą w sercu podczas wysiłku fizycznego (jazda na rowerze stacjonarnym lub marsz na bieżni). Test pozwala na zdiagnozowanie zmian ukrwienia i czynności serca, podczas wysiłku fizycznego.

Każde podstawowe badanie kardiologiczne jest zupełnie nieinwazyjne i bezbolesne, dlatego nie warto ich unikać. Wykonane na wczesnym etapie, pozwala ocenić kondycję układu sercowo-naczyniowego i dobrać optymalny sposób leczenia – tak, by zapobiec zawałowi czy udarowi.