Poradnik cz. V

KILKA DNI PO STARCIE

Zachowaj zdrowie po Maratonie

Przebiegnięcie nawet 3-kilometrowego odcinka na zawodach, gdzie mamy do czynienia z momentem stanięcia na linii startu, rywalizacją, stresem związanym z wizją odpadnięcia po drodze, jest ogromnym wysiłkiem dla Twojego serca. A co dopiero pokonanie półmaratonu czy maratonu! Dlatego każdorazowo po biegu na zawodach warto szczególnie zadbać o swoje ciało i poświęcić mu odrobinę więcej uwagi niż po zwykłym treningu.

Pić, jeść i spać

Te trzy czynności – czyli odpowiednia dieta, duża ilość płynów oraz wysypianie się - nabierają szczególnego znaczenia po dużym wysiłku fizycznym. Duże ilości płynów pomogą krwi dostarczać substancje odżywcze i usuwać toksyny ze zmęczonych partii ciała. Do jedzenia po maratonie należy podejść jak do źródła materiału i energii na odbudowę. Warto jeść wszystko na co ma się ochotę – organizm tego potrzebuje. Dodatkowo wymaga tego również Twoja psychika – osiągnąłeś wiele wbiegając na linię mety, przygotowywałeś się do tego kilka tygodni, a nawet miesięcy, a teraz jest czas aby odebrać nagrodę za te katorgi jedząc to, co nam się żywnie podoba (oczywiście bezpośrednio po maratonie). I ostatnia czynność – sen. Po zawodach musisz dać sobie czas na spokojny i dłuższy niż zwykle sen. To pomoże zregenerować się organizmowi i pozwoli Ci na powrót do treningów z uśmiechem na twarzy.

SPA dla mięśni

Bezpośrednio po wysiłku Twoje mięśnie wołają wprost o ratunek. Ze względu na ogromny entuzjazm, zwłaszcza po przebiegnięciu pierwszego maratonu czy półmaratonu, mogłeś tego nie zauważyć. Jesteśmy jednak pewni, że po dobie zmagałeś się z bólem kolan, stóp, ud itp. Warto o nie zadbać nie tylko poprzez chłodzenie, masaż czy łagodne ćwiczenia zrealizowane w ciągu kilku dni. Jeśli chcesz nagrodzić swój organizm za tak ogromny wysiłek, podaruj swoim mięśniom specjalnie dedykowane im… SPA! Chodzi o zabiegi fizjoterapeutyczne, odnowę biologiczną czyli masaże, kąpiele solankowe, hydromasaż. Jest to idealny odpoczynek dla mięśni nie tylko po zawodach, ale także uzupełnienie w czasie okresu przygotowawczego. Terapia manualna wykonywana przez wykwalifikowanych terapeutów pomoże przy urazach i drobnych kontuzjach. Zabiegi fizykalne jak magnetoterapia laseroterapia, elektroterapia stanowią doskonałe uzupełnienie jako środek przeciwbólowy i regeneracyjny.

Jak wygląda SPA dla mięśni biegaczy? Zobacz tutaj.

Podejdź do biegania odpowiedzialnie

Jaki jest największy błąd biegaczy-amatorów? To, że się nie badają!

Wykręty w stylu „chętnie bym się przebadał, ale nie mam czasu na chodzenie po wielu lekarzach” nie mają racji bytu w dzisiejszych czasach, bo wiele podmiotów na rynku oferuje specjalne pakiety badań dla osób chcących uprawiać nie tylko bieganie, ale również i inne sporty „na poważnie”. Można je wykonać w ciągu zaledwie jednego dnia, wygodnie w jednym miejscu. Zestaw takich badań obejmuje szczegółową morfologię (profil sportowy: glukoza, alat, kreatynina, morfologia z rozmazem), badanie poziomu cholesterolu, badanie moczu, echo serca (USG serca), badanie EKG, pomiar ciśnienia oraz test wysiłkowy. Badanie krwi ma wykazać czy pacjent nie ma anemii lub innych niedoborów. Pozostałe badania pozwolą lekarzowi ocenić stan zdrowia i wskazać ewentualne nieprawidłowości, takie jak wady serca czy niewydolność krążeniowo-oddechową. Zakres niezbędnych badań specjalista powinien dopasować indywidualnie do pacjenta na podstawie wieku, czynników ryzyka, wyników badań podstawowych. Na podstawie wyników lekarz jest w stanie ocenić czy problem choroby sercowo-naczyniowej dotyczy tego konkretnego pacjenta i jaki wysiłek będzie bezpieczny dla jego organizmu.

Jakie badania zrobić aby zagwarantować sobie bezpieczeństwo? Zobacz tutaj.

Jeśli nie przebadałeś się przed startem – nie ryzykuj – natychmiast napraw swój błąd!

Jeśli się przebadałeś – pamiętaj, żeby robić to regularnie, raz do roku!

Jeśli chcesz zachęcić najbliższą Ci osobę do biegania – zacznij od prezentu dla niej w postaci zestawu badań profilaktycznych. Może właśnie to będzie decydującym impulsem do zainteresowania jej regularną aktywnością fizyczną? Warto spróbować!

Powodzenia!