Poradnik cz. II

Co nam daje bieganie?
Aktywność fizyczna wpływa na poprawę wydolności krążeniowo-oddechowej, wzrost masy kostnej, poprawę jakości życia osób z artretyzmem i obniżenie ciśnienia krwi. Regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych odgrywa ważną rolę w profilaktyce cukrzycy II typu, nadwagi, choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego, nowotworu jelita grubego i depresji. Aktywność fizyczna sprzyja redukcji lęku, poprawie nastroju, wzrostowi samooceny, sprawności kobiet ciężarnych i osób starszych, poprawie jakości życia osób starszych, a także wydłużeniu oczekiwanej długości życia. Osobom regularnie wykonującym ćwiczenia o umiarkowanej intensywności dodaje się 1-2 lata życia. Natomiast aktywność fizyczna w połączeniu z innymi prozdrowotnymi zachowaniami może zwiększyć przewidywaną długość życia nawet o 5-6 lat.

UWAGA!
Brak aktywności ruchowej sprzyja występowaniu wielu chorób cywilizacyjnych przede wszystkim chorób układu krążenia, otyłości, cukrzycy, osteoporozy a także niektórych nowotworów.

Uciekaj przed zawałem serca
W Stanach Zjednoczonych jak również i w Europie, hasło „uciekaj przed zawałem serca na własnych nogach” stało się powszechnie zaakceptowane i popularyzowane. Jednak tak bardzo popularne bieganie, które wydawałoby się czymś banalnie prostym, wymaga od nas specjalnego przygotowania. Dotyczy to zwłaszcza maratonów! Podjęcie takiego wysiłku musi być zaplanowane z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Plan musi obejmować przygotowanie organizm od truchtu trzydziestominutowego do kilkugodzinnego biegu.

Jak się przygotowywać?
Na początku zachęcamy do wizyty lekarskiej i przeprowadzenia podstawowych badań aby sprawdzić czy nasz organizm jest w stanie sprostać wyzwaniu. Bardzo ważne abyśmy wykonali EKG serca by wykluczyć przeciwwskazania ze strony układu krążenia.

Kiedy dowiemy się, że nie ma przeciwwskazań pora zaplanować trening. W ułożeniu takiego treningu pomoże nam wykwalifikowany trener personalny lub fizjoterapeuta, gdyż pierwszy lepszy plan treningowy ściągnięty z Internetu, może okazać się zbyt intensywny lub zbyt słaby, co w konsekwencji może nas zrazić do dalszego biegania. Ważnym elementem do opracowania treningu jest wykonanie testu wysiłkowego, aby wyznaczyć swoje tętno maksymalne oraz ustalić zakresy tętna treningowe. Podczas każdego treningu realizowane są inne zadania. Ważne są również takie elementy jak systematyczność i ciągłość treningu. Pod okiem trenera nie pominiemy żadnego elementu rozgrzewki, zasadniczej części, schłodzenia i rozciągania czyli stretchingu.

Regeneracja
Regeneracja, odpoczynek oraz zajęcia dodatkowe są równie ważne jak trening. Pozwolą nam one efektywniej przygotowywać się do zawodów oraz uniknąć szeregu kontuzji. Zabiegi fizjoterapeutyczne, odnowa biologiczna czyli masaże, kąpiele solankowe, hydromasaż to idealne uzupełnienie w czasie okresu przygotowawczego. Pozwalają one usunąć z organizmu wszelkie negatywne pozostałości po treningu. Gdy zwiększa nam się objętość treningowa lub jesteśmy już po zawodach najlepsza będzie seryjna odnowa biologiczna w komorze kriogenicznej. Skrajne temperatury od -130oC do -160oC pozwolą zregenerować nasz organizm i pomóc wrócić do równowagi. Można to uzyskać również poprzez stosowanie naturalnych surowców jak borowina czy solanka stosowanych już teraz w wielu zabiegach terapeutycznych, nie tylko kąpielach.

Przy urazach oraz drobnych kontuzjach z szybką pomocą może przyjść terapia manualna wykonywana przez wykwalifikowanych terapeutów. Zabiegi fizykalne jak magnetoterapia laseroterapia, elektroterapia stanowią doskonałe uzupełnienie jako środek przeciwbólowy i regeneracyjny. Profesjonalnie przygotowany plan treningowy, powinien również polegać na opracowaniu odpowiednio zbilansowanej diety w postaci programu żywieniowego.

Po ukończeniu sezonu startowego ukoronowanego ukończeniem maratonu polecany jest pobyt regeneracyjny połączony z zabiegami oraz lekkimi treningami. To właśnie można znaleźć w Uzdrowisku Ustroń. Trenerzy personalni, fizjoterapeuci oraz kompleksowa odnowa biologiczna, daje gwarancje skuteczności, czego dowodem jest korzystanie z Naszych usług przez amatorów jak i zawodowych sportowców. Odwiedza Nas Adam Małysz, Maja Włoszczowska, Agnieszka Szymańczak, Piotr Brzózka, Katarzyna Pawłowska, Robert Korzeniowski, Kajetan Kajetanowicz, reprezentacja Polski w kolarstwie torowym, reprezentacja Polski w kolarstwie górskim i wielu innych.

Ewa Rybicka
Kierownik Bazy Zabiegowej
Uzdrowiska Ustroń
Specjalista Fizjoterapii

Bartosz Dulęba
Fizjoterapeuta,
Dyplomowany Trener Personalny
Czynny uczestnik maratonów